środa, 25 listopada 2015

Być sobą to znaczy iść własną drogą, naprzeciw krytyce innych ludzi. Zaakceptować swoją inność, a zarazem wyjątkowość.
Carrie Pilby. Nieznośnie genialna. Caren Lissner


Inność to bardzo szerokie pojęcie, dotykające wielu aspektów naszego życia. W powieści autorstwa Caren Lisser mamy do czynienia ze świadomą innością - przejawem indywidualizmu, przekonania o własnej wyższości i wygórowanej ambicji. Carrie Pilby, dziewczyna geniusz, w wieku dziewiętnastu lat ukończyła studia na Harvardzie. Choć w Nowym Jorku mieszkają miliony ludzi, ona nie potrafi się do nikogo dopasować. Pewnego dnia dostaje pieciopunktowy plan działań opracowany przez terapeutę. Czy dzięki niemu świat okaże się bardziej przyjazny?






ŻEBY TYLKO NIE ODSTAWAĆ OD INNYCH
Gdziekolwiek nie pójdziemy, zawsze próbuje się nas wpasować w obowiązujące normy społeczne. Staramy się dopasować do reszty i być „normalnym” (cokolwiek to znaczy), przez co coraz więcej jest ludzi nijakich, wypalonych, bez żadnych zainteresowań. Wolimy nie odstawać za bardzo, bo jeszcze ktoś nas skrytykuje, a to przecież może okazać się końcem świata! Idziemy za tłumem i bardzo szybko poddajemy się jemu presji. Podporządkowujemy się się wartościom, normom i zasadom, tracąc przy tym to co najważniejsze - własną indywidualność. Wolimy dostosować się do zachowań innych, choć wiemy, że są niesłuszne. Boimy się własnych poglądów i tylko niewiele osób ma odwagę iść własną drogą.


Nigdy nie powinno się rezygnować z racjonalnych, logicznych, spójnych i stanowiących bazę naszej osobowości zasad, nawet jeśli cały świat twierdzi inaczej.

Nasza główna bohaterka przełamuje stereotypy. Podąża własną drogą, twardo stąpa po ziemi. Zna swoją wartość. Niestety jest przy tym dość zgorzkniała i bardzo trudno nawiązuje kontakty z ludźmi. Dzięki swojej niebywałej inteligencji i mądrości udało jej się przeskoczyć kilka klas wyżej. Zostawiając daleko w tyle swoich rówieśników – przez co ciężko jest jej się wpasować w otoczenie. Jest nadzwyczaj rozwinięta jak na swój wiek. Udało jej się bez problemów ukończyć prestiżową uczelnie – Harvard. Niestety nie ma przyjaciół i stałej pracy. Większość czasu spędza samotnie w swoim mieszkaniu. Od dłuższego czasu uczęszcza również na terapię, gdzie otrzymuje pewne zadanie. Ma do wykonania pięć punktów.


Koniec z siedzeniem w miejscu. Postanowiłam ruszyć do przodu i zostać czyjąś, nim całkiem zaprzepaszczę swoje szansę i na zawsze utknę jako niczyja ja.





Zostając w domu, nie miałabym poczucia, że odstaję od innych. Ale jeśli do czterdziestki nie uda mi się wyjść na imprezę, może okazać się, że świat totalnie o mnie zapomni.

Właśnie wtedy zaczyna się jej przygoda. Zaczyna dostrzegać w ludziach to co kiedyś pomijała. Krok po kroku zaczyna realizować swoją listę. W pewnym momencie niespodziewanie okazuje się, że świat jest bardziej przystępny niż mogłoby się wydawać.


Czy nasza główna bohaterka poradzi sobie z tym zadaniem?
Uda jej się ruszyć do przodu i zmienić swoje życie?

Carlie Pilby. Nieznośnie genialna to książka w pewien sposób przeplatająca wątki egzystencjalne z pokonywaniem przeszkód na drodze do dorosłości. Szczerze mówiąc początek książki w ogóle mnie nie zachwycił. W powieści pojawiło się również kilka literówek. Miałam ochotę momentami odłożyć ją na półkę. Na szczęście w pewnym momencie dałam się minimalnie wciągnąć i dotrwałam do końca powieści.  Jednak nie dałam się porwać, bo zbyt wielu rzeczy mi w tej książce zabrakło. A przede wszystkim zabrakło emocji. Tych wielkich, które potrafiłyby rzucić na kolana, które wywoływałyby przyspieszone bicie serca, a także zostawiły ślad - nie dając o sobie na długo zapomnieć. Mimo moich odczuć lektura może wywołać w nas sporo refleksji nie tylko nad życiem głównej bohaterki, ale i własnym. Zdecydowanie polecam osobom gustującym w spokojnych, refleksyjnych opowieściach, w których emocje są jedynie tłem. Może Ciebie Drogi Czytelniku zaskoczy historia Carrie Pilby ? Nie dowiesz się, jeśli nie spróbujesz.




Za egzemplarz dziękuję Wydawnictwu 

8 komentarzy:

  1. Mi osobiście książka bardzo się spodobała, choć masz rację też wypatrzyłam literówki, ale poza tym uważam, że to naprawdę ciekawa historia, zupełnie inna niż wszystkie obyczajówki, które dotychczas czytałam;)

    www.ksiazkoholiczka94.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Osobiście wolę książki, w których jest więcej emocji :)

      Usuń
  2. Jakoś nieszczególnie spodobał mi się opis tej książki ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Każdy ma inny gust :) Uważam, że książka może zaskoczyć.

      Usuń
  3. Czytałam już bardzo dużo dobrych opinii o tej książce, ale chyba nie mam na nią ochoty. Może kiedyś ;)
    Aleja Czytelnika

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sama widziałam też sporo recenzji i właśnie dlatego po nią sięgnęłam :) Mam nadzieję, że za jakiś czas sama napiszesz swoją opinię!

      Usuń
  4. Widzę, że fabuła jest oryginalna, nie miałam okazji czytać podobnej książki. Rozbudziłaś moją ciekawość, może uda mi się po nią sięgnąć. pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Intryguje mnie ta książka, może w końcu się zdecyduję na nią :)

    OdpowiedzUsuń